Wednesday, April 11, 2012

kasut roda

wahai diari maya ku....

bila malam-malam yang damai ni, kekadang membuat kan aku suka berkhayal untuk seketika jelah..haha malam ni aku rasa nak cerita satu kisah hidup aku yang aku rasa emm agak sedih sikit kot. tapi tak lah sedih sangat haha. masa aku umur 7 tahun kot masa tu popular dengan kasut roda. mula-mula aku dengan family aku jalan-jalan kat bandar muar tu, pastu tetibe je aku ternampak kasut roda. punya lah cantik kan..harga dia tak silap aku RM99. dulu-dulu RM99 dah mahal. aku cakap lah kat abah aku, yang aku nak sangat kasut roda tu. tapi abah aku tak bagi sebab dia kata membazir bukan nya kau tahu main pun. tapi aku menjawab macam ni ak jawap " alah bah, beli lah kalau tak tahu main belajar lah " nah ! berdesus aku kena penampar dengan abah aku tulah menjawap lagi kecik-kecik dah pandai menjawap. tapi aku peduli ape, aku meronta-ronta nak jugak kasut roda tu. abah aku suruh mak aku pengang aku pastu bawak masuk kereta bbs abah. aku ape lagi menangis lah nak kasut roda tu. menjeri-jerit nak kasut roda! nak kasut roda ! tapi abah aku buat dek jerk...sampai kat rumah aku menagis jelah sampai mak cakap kat abah beli lah kasut roda tu kesian anak awak menagis tak henti-henti. abah aku pun mengeluh abah pun cakap kat mak aku " saya ni bukan tak nak beli tapi duit kat tangan saya ni ada RM50 je mane lah mampu nak beli kan kasut roda dia tu" mak aku pun cakap "pinjam lah kat jiran sebelah, bila ada duit nanti bayar balik, kesian kat budak tu asyik nagis jerk" abah aku dengan muka tak malu pergi lah pinjam duit kat rumah atuk sebelah. pastu abah ajak aku pergi bandar muar lagi sekali beli kasut roda yang aku nak tu. aku punya lah gembira bila dapat kasut roda tu. siap aku xsen lagi kat akak and abang-abang aku. abang aku siap nak rampas kasut roda aku tapi aku cepat-cepat sorok kan..hehe malam tu akak aku marah gila kat aku. yelah duit abah RM50 tu sebenar nya nak bayar yuran sekolah akak aku tapi abah cakap kat akak aku tangguh lagi bayar duit yuran tu abah dah tak de duit. nah ! sedih nye bila aku dengar abah cakap macma tu. tapi masa aku kecik-kecik dulu tak heran dengan kesusahan abah aku nak cari duit. yang aku tahu dulu suka menghabis kan duit . sambung balik cerita tadi. akak aku memang mengamuk lah kan, siap dia tunjal lagi kepala aku and cakap "ko ni kalau tak susah kan abah tak boleh ke ha ! tengok aku nak bayar yuran dah tak dapat," ape lagi aku menagis lah kan pastu mak datang selamat kan aku hehe mak memang penyelamat dunia ! sayang mak ! malam tu aku tido dengan mak siap aku peluk lagi kasut roda aku, punya lah sayang kan. hehe tapi sekarang kasut roda tu dah rosak and dah tak muat lagi dengan kaki aku. ada satu hari tu abah nak buang kasut roda tu tapi aku cepat-cepat amel dari tangan abah. siap aku cakap kat kat abah nape nak buang kasut roda tu? abah pun cakap lah kasut roda tu kan dah rosak , ko pun dah tak main lagi kasut roda tu abah nak buang lah baut menyemak jerk kat rumah. pas tu aku cakap kat bah. abah eya ingat lagi macam mana nak dapat kan kasut roda ni, siap abah pinjam duit nak beli kasut roda ni. tak pe bah, eya nak simpan kasut roda ni buat kenangan yang dulu kasut roda ni lah yang membuat kan eya insaf tak nak susah kan abha lagi. abah tersenyum je bila aku cakap macam tu.pastu abah cepat-cepat blah dari situ,..hehe abah nagis lah tu mesti dia terharu bila aku cakap macam tu.. :)

1 comment: